top of page
spiritueel onderwijs voor kinderen dat vanuit het hart wordt gegeven

Hart

Beschrijving

Op onze school geven we onderwijs vanuit het hart, naar het hart van de kinderen. We werken met zorg en liefde aan een omgeving waarin creativiteit, inspiratie en warmte voelbaar zijn. De natuur, kunst en wetenschap inspireren ons dagelijks. Op deze manier worden de kinderen onderwezen, maar tegelijkertijd ook aangeraakt op een dieper niveau. Zij ervaren zo momenten van verwondering en worden stil van binnen. Zij houden oog voor het wonder dat deze wereld is, zodat zij hun natuurlijke openheid en vrijheid kunnen behouden. In onze kringgesprekken, in de omgang met elkaar en in projecten komt dit telkens terug. De school is een kleine wereld, die kinderen voorbereidt op de grote wereld.

We kijken naar ieder kind als uniek wezen en zoeken wat het kind nodig heeft om zich in balans te ontwikkelen, in zijn geheel, met hart, hoofd en handen. 

​

Dagopening

Elke schooldag begint met een gezamenlijke dagopening in de kring. De dagopening is een waardevol moment waarin alle klassen in eenzelfde gerichtheid de dag beginnen. In de kring wordt een prentenboek of verhaal voorgelezen met een diepere boodschap. De prentenboeken en boeken kunnen antwoord geven op grote vragen die kinderen van nature stellen, zoals:

Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naartoe? Aansluitend zingen we met de hele groep een jeugdtempelzang. 

Samen leren, samen leven

Wanneer je onze school binnenkomt, ervaar je direct de harmonische sfeer waarin kinderen samen leren en leven. Aan het begin van het schooljaar maken we samen afspraken die zorgen voor een prettig en respectvol samenzijn, met aandacht voor groepsvorming tijdens de Gouden en Zilveren weken. Zo worden de waarden van de kinderen en de leerkrachten zichtbaar in de manier waarop we met elkaar omgaan. In dit vertrouwde schoolverband kent iedereen elkaar: kinderen, juffen en meesters werken samen. 

 

Elk jong kind wordt gekoppeld aan een ouder maatje. Samen spelen, lezen, koken of helpen bij uitstapjes geeft de kinderen de kans om te groeien in verantwoordelijkheid en te leren zorgen voor een ander. Die zorgzaamheid komt ook terug in de manier waarop we met onze omgeving omgaan. Zo staan er altijd verse bloemen op tafel en kleden we de school kleurrijk aan met de kunstwerken van de kinderen. Aan het eind van de dag zorgen de kinderen er samen voor dat de klas en de school weer netjes zijn voor de volgende dag. In deze sfeer van veiligheid en geborgenheid ontstaat ruimte om vrij te leren en met groot plezier samen te zijn.

Kleuters groep 1 en 2

In onze kleuterklas staat spelend leren centraal. De kinderen leren door te spelen en spelen door te leren. Dit doen ze in een rijke leeromgeving waarin ruimte is voor beweging, creativiteit, verwondering en fantasie. We werken aan de basisvoorwaarden voor ontwikkeling: sociaal-emotionele veiligheid, motorische vaardigheden, taal, rekenen en zelfredzaamheid. Dit gebeurt op een manier die past bij het jonge kind: vanuit beleving en herhaling, met aandacht voor ritme, rust en structuur.​

 

De kleuters werken met een breed aanbod aan materialen. Er wordt volop gebouwd, geknutseld, geverfd, geknipt en geplakt. In de ‘werkjes’ staat de fantasie en vrije expressie van het kind centraal. Er is geen vaste uitkomst – het proces is belangrijker dan het eindproduct. Zo ontdekken kinderen spelenderwijs hun eigen mogelijkheden en worden ze gestimuleerd om initiatief te nemen en keuzes te maken.​Buiten spelen gebeurt dagelijks, weer of geen weer. Met regenpakken en laarsjes aan ontdekken de kleuters de wereld om zich heen: in de zandbak, bij de waterbaan, tussen de bomen of op het gras. Zo leren ze van en in de natuur, samen met anderen én in hun eigen tempo.

Jaarlijks slottoneel

Als kroon op het schooljaar komt alles samen in ons jaarlijkse slottoneel, een viering waarin hart, hoofd en handen met elkaar verbonden worden. De leerkrachten schrijven zelf een toneelstuk met liedjes die op de piano worden begeleid en bedenken de dansen. In de laatste zes weken voor de zomervakantie oefenen alle kinderen van groep 1 tot en met 8 hun rol en verandert de school in een theater. Het decor maken de kinderen tijdens de lessen beeldende vorming, terwijl ouders en grootouders helpen met kostuums en decor tijdens een speciale decoravond. En dan is het zover: in theater De Beun schitteren de kinderen op het podium. Het slottoneel is elk jaar weer een sprankelend hoogtepunt!

Ons onderwijs wordt gegeven vanuit het hart naar het hart van de kinderen toe
bottom of page