top of page
ontwikkelingsgericht en ervaringsgericht onderwijs

Hoofd

Cognitief onderwijs

Elk kind is nieuwsgierig en wil de wereld echt begrijpen: erover nadenken, erover praten, lezen, zoeken naar samenhang en zich verwonderen. Wij nodigen de kinderen uit om die nieuwsgierigheid te volgen en hun kennis te verdiepen, vooral via projectonderwijs en eigentijdse lesmethodes. Daarbij werken we dagelijks met methodes voor taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen. De lessen passen we aan op het niveau van elk kind, zodat iedereen in zijn of haar eigen tempo kan groeien en zich ontwikkelen.

Rapporten

Twee keer per jaar ontvangen de kinderen een rapport, waarin hun ontwikkeling met zorg is beschreven. Het rapport is aan het kind gericht en bevat per ontwikkelgebied een persoonlijk geschreven stukje tekst.

Het rapport vormt de basis voor een gesprek met ouders. Hierin staan we samen stil bij de groei van het kind, zowel in leren als in welbevinden. De gesprekken worden gevoerd door beide duo-leerkrachten en duren ongeveer 15 minuten.

 

Eerste rapport (november)
De focus ligt op de sociale ontwikkeling van het kind: hoe voelt het zich in de groep, hoe verloopt het contact met klasgenoten, en wat heeft het nodig om zich veilig en verbonden te voelen?

Tweede rapport (maart/april)
In dit gesprek staan de cognitieve aspecten centraal. We kijken naar de ontwikkeling op het gebied van taal, rekenen en wereldoriëntatie, mede aan de hand van de dan beschikbare IEP-scores.

​

In de groepen 3, 5 en 7 beginnen we het schooljaar met een startgesprek. Ouders en leerkrachten wisselen dan verwachtingen uit en bespreken wat het kind inspireert of enthousiast maakt. In groep 7 is het kind zelf aanwezig bij dit gesprek.

Wanneer er tussentijds behoefte is aan extra afstemming, vanuit ouders of vanuit school, plannen we graag een gesprek. We blijven samen kijken naar wat het kind nodig heeft om in balans te groeien.

Onze methodes

Vanaf groep 3 worden de onderstaande vakken door middel van methodes aangeboden. Deze methodes sluiten aan bij onze visie en de kerndoelen van het basisonderwijs. De methodes worden geregeld opnieuw tegen het licht gehouden en indien nodig vervangen of geactualiseerd.

​

Aanvankelijk lezen – Veilig Leren Lezen
Leren lezen is een bijzondere stap in een kinderleven, waarbij er een nieuwe wereld voor hen opengaat. Veilig Leren Lezen begeleidt kinderen in dit proces met aandacht, structuur en speelsheid. Klanken worden woorden, woorden worden zinnen, en ineens gaat de wereld van verhalen voor hen open. Technisch lezen, spelling en woordenschat zijn in deze methode verweven.

 

Taal en spelling – Taaljacht
Vanaf groep 4 gaan kinderen op taalexpeditie: elke periode werken zij aan een creatief eindproduct, zoals een folder, verhaal of presentatie. Taaljacht stimuleert actief taalgebruik, nieuwsgierigheid en expressie. Lezen, schrijven, spreken en luisteren komen op een natuurlijke manier samen in betekenisvolle contexten.

​

Begrijpend en technisch lezen – Atlantis
Lezen is voor kinderen tweeledig: het opent de deur naar een wereld vol fantasie en verwondering, waar ze zich kunnen verliezen in verhalen en avonturen. Tegelijkertijd is lezen ook een krachtig middel om informatie te begrijpen, kennis te vergaren en de wereld om hen heen te ontdekken. Atlantis combineert leesplezier met leesbegrip en techniek. Kinderen leren strategieën om teksten te doorgronden en gaan met elkaar in gesprek over betekenis, verbanden en verwondering.

 

Rekenen – Wereld in Getallen 5
Deze methode geeft kinderen een duidelijke structuur en veel ruimte om te zien en te ervaren hoe rekenen werkt. Het gaat niet alleen om sommen maken, maar vooral om echt begrijpen wat er gebeurt. Kinderen ontdekken verschillende manieren om problemen op te lossen en worden uitgedaagd om na te denken over welke strategie het beste werkt en waarom. Concreet materiaal dient hierbij als basis. Door te rekenen met voorbeelden uit hun eigen leefwereld, groeit hun inzicht op een natuurlijke en plezierige manier. We verrijken de lessen met materialen en spelen van Met Sprongen Vooruit.

Individuele ondersteuning

Ieder kind is uniek

We zien ieder kind als uniek en bieden onderwijs dat daarbij past. Wanneer het reguliere aanbod niet voldoende aansluit, bieden wij ondersteuning op maat. Onze remedial teachers en levelwerkspecialist begeleiden kinderen individueel of in kleine groepen. Indien nodig stellen we een handelingsplan op, waarin doelen en ondersteuning helder worden omschreven. Evaluaties vinden regelmatig plaats in samenwerking met de interne begeleider.

Als extra ondersteuning nodig is, schakelen we, in overleg met ouders, ook externe hulp in. Alles is gericht op de ontwikkeling van het kind: in balans, met zorg en aandacht. Wat we als school kunnen bieden staat beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel.

Ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid

Om de ontwikkeling van ieder kind goed te volgen en waar nodig te ondersteunen of uit te dagen, maken we gebruik van verschillende signaleringsinstrumenten. Naast de waardevolle informatie van ouders en de observaties van de leerkrachten, zetten we deze instrumenten in om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van het denken, leren en welbevinden van het kind.

Bij de aanmelding vindt een overdracht plaats tussen ouders en leerkracht. Ouders vullen daarnaast een vragenlijst in via SIDI-PO, gericht op het signaleren van een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. In de eerste weken op school maken de kinderen o.a. een menstekening. Zo ontstaat een eerste beeld van het kind en zijn of haar behoeften.

 

In groep 3 en 6 maken kinderen daarnaast de ZOOV+, een objectieve screener om meerbegaafde leerlingen te kunnen signaleren. Op basis van deze gegevens kijken we of er extra ondersteuning of juist meer uitdaging nodig is.

Bij een ontwikkelingsvoorsprong stemmen we het aanbod af op de leerling, in overleg met de groepsleerkracht en onze specialist hoogbegaafdheid. We maken daarbij gebruik van de Levelwerk-boxen, verrijken het projectonderwijs met denkvragen op hoger niveau en werken doelgericht aan executieve functies (leren- leren vaardigheden), onder andere met SmartGames en de methode Wijzer in Executieve Functies.

cognitief onderwijs
bottom of page