Het gevarieerde onderwijspakket en de brede ontwikkeling vertalen zich in een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel van de leerlingen. De Jan van Rijckenborghschool biedt gedegen onderwijs waarin het kind zijn eigenheid ontwikkelt en leert delen en samenwerken. Daarnaast bieden wij een onderwijsprogramma waarbij het kind ook cognitief zo goed en aangepast mogelijk wordt bediend.
De school biedt een veilig en harmonieus klimaat, waarin het kind zijn natuurlijke openheid kan behouden en zich kan ontwikkelen vanuit de verbinding met zijn spirituele kern. Een klimaat waarin het kind het verlangen en impulsen van zijn ziel kan voelen, herkennen en vorm geven. We krijgen van veel ouders en anderen die de school binnenstappen terug hoe prettig zij de sfeer in de school ervaren.
Wij begeleiden het kind in het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Onze Positive Behavior Support (PBS) aanpak ondersteunt daarbij. De school wil het kind uitnodigen om zich bewust te worden van het eigen, individuele levenspad, van de relatie met zichzelf, met zijn medemens en zijn omgeving. Voldoende gelegenheid tot spelen is belangrijk. Ook moet voldoende begeleiding worden aangeboden in het leren samenwerken, helpen en hulp vragen.
De school wil het kind een complete en boeiende ontwikkelingsweg aanbieden, die alle niveaus in het kind aanspreekt. Ofwel een balans tussen Hart, Hoofd en Handen. Naast de cognitieve vakken, die een vaste plaats in het lesprogramma hebben, geven wij creativiteit en sociale vorming veel ruimte en aandacht. Niet de hoogste score is het doel, maar het streven om ieder kind tot zijn eigen ideale opbrengst te laten komen. Met, naast een gediferentieerd onderwijsaanbod, ook een uitgebreid remedial teaching programma voor zowel aandacht voor extra ondersteuning als extra uitdaging, weten wij elk kind op zijn of haar niveau te bedienen.
Op de Jan van Rijckenborghschool worden in de onderbouwgroepen geen computers voor het onderwijs ingezet. De school vindt het concreet handelen, werken in schrfiten en manipuleren van materiaal van groot belang voor het ontwikkelen van de creativiteit en het ruimtelijk inzicht.
In de bovenbouw wordt er functioneel met digitale hulpmiddelen gewerkt. De leerstof wordt echter zoveel mogelijk in schriften verwerkt.